Historien upprepar sig.

Jag har gjort det igen, och den här gången tror jag mig ha hittat hem. För några år sedan var jag fast besluten om att det var Husqvarnas 1640 som skulle ligga till grund för merparten av min vapengarderob. Ändrade förhållanden gjorde att jag började bygga upp en garderob bestående av Tikka M55 men nu har jag som sagt hittat hem och det i dubbel bemärkelse. Jag har flyttat hem till trakterna där jag som en liten telning för första gången fick vara med på jakter och jag har även förmånen att få jaga på knappa 800HA tillsammans med tre vänner på marker jag vistats på under min uppväxt. På marken finns utöver småviltjakten även älg, dovhjort och vildsvin och ibland ser vi även kronhjort men dessa ses som fredade än så länge.

 

Om jag ska börja från klenaste kalibern så har jag nu åter igen skaffat mig en bössa i kaliber .22LR och valet föll på en ANSCHÜTZ 1416 D HB för mängdträning på korthållsbanan och för jakt på det mindre viltet.

 

Nästa kaliber blev den så tråkiga och vanligt förekommande 6,5x55 och valet av märke och modell föll här på Husqvarna 1900. Hela bössan är ett custombygge från Janne Stenroos på Åland med grov pipa och ett stockämne i laminat från Jonny Boberg i form av en så kallad varmintmodell. Mängdträning på älgbanan och jakt efter räv och rådjur är det tänkta användningsområdet.

 

Eftersom jag nu åter igen har förmånen att kunna jaga vildsvin och älg ville jag ha en bössa med lite grövre kaliber och jag hade turen att finna en Husqvarna 1900 i kaliber 9,3x62 i orginalutförande som knappt har varit ute i skogen och dagarn den har varit på skjutbanan med tidigare ägare går att räkna på ena handens fingrar. Efter att ha varit till skjutbanan några gånger med mina husqvarnor så är jag helt frälst i hur väl repeteringen går och jag börjar nu även fundera på att skaffa mig en ren hundförarbössa med endast öppna riktmedel.

 

Av en ren slump snubblar jag över en CG 1900 vilket ju enbart är en i mångas ögon sämre råkopia av Husqvarnas 1900. Kvalitén på en CG 1900 må vara sämre då den kom från fabrik men just den här ska vara ombyggd av hjärnan och skaparen av Husqvarna 1900 och är bestyckad med en pipa i kaliber .458WM och grova öppna riktmedel samt prydd med en laminatkolv från Johnny Boberg. När vädret tillåter ska jag plocka ut bössorna för fotografering och skriva lite mer om dem. Som tidigare utlovat ska jag även fota min compundbåge också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0