Mitt kaliberval i småviltstudsaren.

När jag hade tagit min jägarexamen funderade jag inte speciellt länge över om jag skulle ha en småviltstudsare i kaliber .22lr eller inte... det skulle jag bara ha. Det blev en CZ BRNO 452 med syntetkolv utan öppna riktmedel och ett Leupold 3-9X33 EFR monterat i några enkla kikarfästen.

 

Jag minns att trycket var hemskt så jag köpte ett kit från en kille som heter Eric Brooks för att ändra vikten på trycket samt ta bort släpet. Det var inga svårigheter att montera fjädern och distansen som passade mitt tycke och smak vilket gav bössan en helt ny karaktär. Det nya trycket gjorde ju givetvis att träffbilderna krympte ordentligt och jag kunde utan problem skjuta några hundra skott om dagen eftersom ammunitionen var så billig.

 

Min första 22lr sålde jag dock för att skaffa mig en Sako Quad i .22wmr och tanken var nog att jag skulle skaffa mig en pipa i .22lr till den, men så blev det aldrig. Till en början sköt jag in min Sako Quad på 80 meter vilket ju var 30 meter längre än jag hade skjutit in min CZ på. Av någon anledning så blev jag aldrig riktigt kompis med kaliber .22wmr och största anledningen var nog att jag aldrig fick till några riktigt bra träffbilder på 80 meter. Träffbilderna jag hade haft med min CZ i 22lr höll sig inom en femtioöring på 50 meter men med .22wmr på 80 meter fick jag vara nöjd med en träffbild inom 60mm.

 

Jag bytte bort min Sako Quad mot en Tikka M55 i kaliber .243 Winchester som under en tid blev min trogna vän för all jakt på kråka, räv och grävling när tillfälle gavs. Jag sköt ganska mycket med min Tikka på skjutbanan också och kunde där konstatera att det var en bössa som jag verkligen kunde lita på även när avstånden blev långa. En stor nackdel fanns dock med kalibern och det var priset på patronerna, det blev helt enkelt för dyrt att mängdträna i den omfattningen jag önskade.

 

I ett svagt ögonblick sålde jag min Tikka då jag fick ett allt för bra erbjudande. Jag stod nu utan övningsbössa helt och så kunde det ju inte få vara så jakten på en ny bössa startade. Den här gången var det övning som skulle prioriteras i valet av vapen och kaliber. För att hålla nere priset på ammunitionen föll valet återigen på .22lr och jag fick ett bra pris på en ny CZ BRNO 453 Varmint så jag slog till och var nu återigen ägare till en trevlig småviltstudsare.

Inskjutningsavståndet jag har valt är återigen 50 meter men den här gången är bössan inte inskjuten i bänk på en skjutbana utan under helt andra förutsättningar. Jag tog helt enkelt med mig studsaren ut i skogen och mätte upp 50 meter med bra kulfång och sköt där in bössan under ”jaktliga” förhållanden och träffarna sitter gott och väl inom en enkrona men dom där fina träffbilderna jag hade med min första CZ har inte infunnit sig än men det kommer när jag väl har hittat rätt ammunition för min bössa.

Funderar du på vilken kaliber du ska välja så tycker jag att du ska kika lite extra på just .22lr ifall du vill öva mycket till en ringa kostnad. Viltet som får jagas med .22lr är följande: vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämmel, råtta, mullvad, sork, bisam, mus, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, ripa, järpe, duva, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink så även till jakt räcker kalibern långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0