Min blivande vapengarderob.

Vad jag har för vapen idag är helt ointressant men jag tänkte lite kort berätta om hur min blivande garderob kommer se ut.

 

Om vi börjar med hagelvapnet så har jag kommit fram till att det är en halvautomat jag vill använda vid all jakt. En halvautomat rymmer en extra patron, jag kan skjuta slug/brenneke vid eftersök på allt större vilt samt skjuta vildsvin om tillfälle ges. Jag vill ha en modell som har tillverkats under lång tid och sålts i stort antal då tillgången på reservdelar customtillbehör brukar öka. Jag har funderat lite över Remington 1100 och det är den modellen jag letar efter.

 

På kulvapensidan har jag redan idag en småviltstudsare i kaliber .22LR för övning och jakt på kråka, kaja och duva omkring godset där jag jagar. Studsaren är en CZ BRNO 453 Varmint med snelltrycke. Jag har justerat trycket så jag inte behöver använda snelltrycket för att få den tryckpunkt jag vill ha samt lackerat den annars så blanka bokkolven med mattsvart färg.

 

På 22:an sitter idag ett sikte från Tasco med 3-9 ggr förstoring och 50mm lins som i mina ögon är ett lågbudgetsikt. Siktet ska bytas och ställbar parallax står på kravlistan men jag har ännu inte bestämt mig för märke och modell.

 

Idag är min .22lr inskjuten på 50 meter då det är avståndet där jag och studsaren kan hålla ihop träffbilderna inom en krona under jaktförhållanden vilket är ett av kraven jag har på en .22lr. På avstånd ut till 50 meter behöver jag dessutom inte fundera speciellt mycket över kulbanan i samma utsträckning som om jag skulle skjuta in på längre avstånd.

 

På rådjursbanan kan jag skjuta så många serier jag hinner med utan att bli ruinerad och det skyttet visar sig ge resultat även på den löpande älgen när skyttet sker där med vapen i klass 1.

 

För att sen gå vidare bland de kommande kulvapnen så har jag lite olika krav beroende på vad det är för jakt jag kommer bedriva. Jag smyg/vakjagar gärna räv och grävling så snart dessa blir lovliga och som bekant kan det bli tal om långa avstånd och träffytan är många gånger mindre än en tennisboll. Många pratar om ”rävracer” och herrejössesvapen som håller ihop träffarna inom en tennisboll på 300 meter. 300 meter kommer aldrig bli aktuellt för min del men jag kan tänka mig att avlossa skott på 150 meter även om det i många fall är riktigt långt avstånd.

 

För att jag ska känna mig bekväm vid att avlossa skott på längre avstånd vill jag hålla rekylen på en för mig hanterbar nivå. Samtidigt vill jag ha en skapligt lätt studsare vid smygjakt så jag har bestämt mig för en lite klenare kaliber. Jag har testat lite olika kalibrar för räv från .22wmr till .243win där alla i och för sig har klarat uppgiften utan problem men jag har kommit fram till att det är bättre med lite marginal än ingen alls, speciellt då på lite längre avstånd.

 

Mitt första val av märke/modell/kaliber är tänkt att kunna användas på räv, grävling och råbock men även till större vilt ifall tillfälle ges. Valet av studsare går till en hederlig Husqvarna 1640 i kaliber .270 win som man idag kan få för under 2000 kronor i gott skick. Studsaren kommer bestyckas med ett sikte av märke Burris Fullfield II 6,5-20X50 vilket redan finns i min ägo.

 

Studsare nummer två är tänkt att användas på rådjur och älg under gemensam jakt. Här rör det sig om passkytte och avstånden kan på sin höjd bli runt 100 meter men är oftas kortare. Jakten bedrivs endast dagtid och oftast under goda förhållanden då jag gärna stannar inne när vädergudarna åkt på semester.

 

Valet av studsarmärke faller än en gång på en gammal klassiker i form av Husqvarna 1640 i kaliber 8x57js som genom åren har fällt en och annan storoxe i skogarna. Kalibern är snäll i rekylen och det passar mig utmärkt. På den här studsaren planerar jag att montera ett sikte med 3-9X40 ungefär men där är ännu inget skrivet i sten.

 

Nu är jag även så lyckligt lottad så jag har fått in vildsvin på marken och dom vill jag gärna jaga från torn på rellativt korta avstånd på cirka 50-60 meter eller kortare. Under jakt efter vildsvin kan timman bli sen och mörkret tar överhand så här vill jag ha ett sikte med god optisk kvalité så valet av kikare kommer planeras med omsorg.

 

Här blir det kaliber .358 Norma Magnum som ska få göra jobbet och även den här gången kommer jag leta fram en billig Husqvarna men den här gången heter modellen 1651.

 

Ovan nämnda vapen kommer inhandlas i mån av tid och pengar samt tillgång på vapen att köpa. Studsarna kommer genomgå lite olika modifieringar för att passa mina syften bättre men mer om det vid ett senare tillfälle.

Min blivande vapengarderob.

 

Vad jag har för vapen idag är helt ointressant men jag tänkte lite kort berätta om hur min blivande garderob kommer se ut.

 

Om vi börjar med hagelvapnet så har jag kommit fram till att det är en halvautomat jag vill använda vid all jakt. En halvautomat rymmer en extra patron, jag kan skjuta slug/brenneke vid eftersök på allt större vilt samt skjuta vildsvin om tillfälle ges.

 

På kulvapensidan har jag redan idag en småviltstudsare i kaliber .22LR för övning och jakt på kråka, kaja och duva omkring godset där jag jagar. Studsaren är en CZ BRNO 453 Varmint med snelltrycke. Jag har justerat trycket så jag inte behöver använda snelltrycket för att få den tryckpunkt jag vill ha samt lackerat den annars så blanka bokkolven med mattsvart färg.

 

På 22:an sitter idag ett sikte från Tasco med 3-9 ggr förstoring och 50mm lins som i mina ögon är ett lågbudgetsikt. Siktet ska bytas och ställbar parallax står på kravlistan men jag har ännu inte bestämt mig för märke och modell.

 

Idag är min .22lr inskjuten på 50 meter då det är avståndet där jag och studsaren kan hålla ihop träffbilderna inom en krona under jaktförhållanden vilket är ett av kraven jag har på en .22lr. På avstånd ut till 50 meter behöver jag dessutom inte fundera speciellt mycket över kulbanan i samma utsträckning som om jag skulle skjuta in på längre avstånd.

 

På rådjursbanan kan jag skjuta så många serier jag hinner med utan att bli ruinerad och det skyttet visar sig ge resultat även på den löpande älgen när skyttet sker där med vapen i klass 1.

 

För att sen gå vidare bland de kommande kulvapnen så har jag lite olika krav beroende på vad det är för jakt jag kommer bedriva. Jag smyg/vakjagar gärna räv och grävling så snart dessa blir lovliga och som bekant kan det bli tal om långa avstånd och träffytan är många gånger mindre än en tennisboll. Många pratar om ”rävracer” och herrejössesvapen som håller ihop träffarna inom en tennisboll på 300 meter. 300 meter kommer aldrig bli aktuellt för min del men jag kan tänka mig att avlossa skott på 150 meter även om det i många fall är riktigt långt avstånd.

 

För att jag ska känna mig bekväm vid att avlossa skott på längre avstånd vill jag hålla rekylen på en för mig hanterbar nivå. Samtidigt vill jag ha en skapligt lätt studsare vid smygjakt så jag har bestämt mig för en lite klenare kaliber. Jag har testat lite olika kalibrar för räv från .22wmr till .243win där alla i och för sig har klarat uppgiften utan problem men jag har kommit fram till att det är bättre med lite marginal än ingen alls, speciellt då på lite längre avstånd.

 

Mitt första val av märke/modell/kaliber är tänkt att kunna användas på räv, grävling och råbock. Valet av studsare går till en hederlig Husqvarna 1640 alternativt 1900 i kaliber 6,5x55 som man idag kan få för under 5000 kronor i gott skick. Studsaren kommer bestyckas med ett sikte av märke Burris Fullfield II 6,5-20X50 vilket redan finns i min ägo.

 

Studsare nummer två är tänkt att användas på rådjur och älg under gemensam jakt. Här rör det sig om passkytte och avstånden kan på sin höjd bli runt 100 meter men är oftas kortare. Jakten bedrivs endast dagtid och oftast under goda förhållanden då jag gärna stannar inne när vädergudarna åkt på semester.

 

Valet av studsarmärke faller än en gång på en gammal klassiker i form av Husqvarna 1640 i kaliber 8x57js som genom åren har fällt en och annan storoxe i skogarna. Kalibern är snäll i rekylen och det passar mig utmärkt. På den här studsaren planerar jag att montera ett sikte med 3-9X40 ungefär men där är ännu inget skrivet i sten.

 

Nu är jag även så lyckligt lottad så jag har fått in vildsvin på marken och dom vill jag gärna jaga från torn på rellativt korta avstånd på cirka 50-60 meter eller kortare. Under jakt efter vildsvin kan timman bli sen och mörkret tar överhand så här vill jag ha ett sikte med god optisk kvalité så valet av kikare kommer planeras med omsorg.

 

Här blir det kaliber .358 Norma Magnum som ska få göra jobbet och även den här gången kommer jag leta fram en billig Husqvarna men den här gången heter modellen 1651.

 

Ovan nämnda vapen kommer inhandlas i mån av tid och pengar samt tillgång på vapen att köpa. Studsarna kommer genomgå lite olika modifieringar för att passa mina syften bättre men mer om det vid ett senare tillfälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0