Jag lyssnar inte på mig själv längre

Tidigare skrev jag att jag kaliber .22LR är toppen för övning, det står jag fast vid men ändå har jag bytt bort min 22:a mot en CZ 452 Varmint i kaliber .17HMR. .17HMR är ju en nätt liten kaliber men med ganska hög utgångshastighet som ligger en bit över 750m/s för en kula av normal vikt. En stor nackdel med kaliber .17HMR är att patronerna kostar drygt 4 kronor styck vilket kan jämföras med under en krona styck för ammunition i kaliber .22LR.

Det finns dock fördelar som för mig väger upp tillräckligt för att jag nu ska välja just .17HMR till min småviltstudsare. En av fördelarna är givetvis den högre utgångshastigheten som gör att kulbanan blir betydligt rakare på lite längre avstånd jämfört med .22LR. .22LR anser jag lämpar sig ut till cirka 50 meter innan kulbanan blir väl krökt, med .17HMR kan jag nu skjuta in bössan på 100 meter och då endast ha ett överslag på 13mm på ungefär 50 meter vilket passar mig ganska bra då kråkor, kajor och skator omkring mig har förstått att det är farligt att komma mig för nära.

En annan fördel är den lägre kulvikten då jag ibland skjuter mot fågel som sitter en bit upp i ett träd, om jag missar eller om kulan går rakt igenom fågeln kommer den lättare kulan från .17HMR falla ner med betydligt mindre kvarvarande energi än den tyngre kulan från .22LR.

Om det dock endast är för övning man vill använda en kantantänd patron så är det fortfarande .22LR som gäller då priset per patron får avgöra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0