Jag köpte ett lik...

Nåja, att kalla min Remington 1100 för ett lik kanske är att överdriva en smula men att den som säljaren sa skulle vara i bruksskick är enligt mig en liten underdrift. Så här såg den i alla fall ut då jag fick hem den.



Säljaren var riktigt lång och han behövde säkert förlänga kolven... det behöver inte jag.



Tanken är att jag ska skaffa en syntetkolv till bössan men med tanke på hur tråkig den är i blånering och skicket i övrigt så har jag till en början bestämt mig för att behålla orginalkolv och förstock, men dessa ska nu få sig en liten renovering.

Jag började med att slipa ner limningen vid sprickan i förstocken för att sen slipa ner resten av densamma och även kolven. Även kolven hade spår efter ett oömt liv och av någon anledning verkar det vara ett borrat litet hål på sidan av kolvkammen.



Efter att ha slipat av all lack sprayade jag på ett lager filler/grundfärg för att lättare kunna se ojämnheter när jag arbetar. När grundfärgen är sliptorr går jag på med ett lite finare papper i 240-storlek och försöker nu jämna ut ojämnheterna. Nu vet jag inte riktigt hur många lager grundfärg jag har använt men tiden medans färgen torkade ägnade jag åt mekaniken och jag kan väl konstatera att bössan inte blivit rengjord sen Hedenhös frös fast...



När sen valet av färg kom upp så insåg jag att jag endast hade svart och signalorange färg hemma... varenda syntetkolv är ju svart idag så jag bestämde mig för att synas i skogen. Kappan ska bytas ut mot en bättre passande modell.

Tyvärr fick min kamera fötter och vissa bilder under arbetes gång gick förlorade men så här blev den i alla fall.





En annan och bättre passande kappa ska monteras och grepptape ska sättas på förstocken.

Kommentarer
Postat av: conny

blev ju skitfränt jag har målat en ruger 10/22 i samma färger men fegade ur o gjorde tvärtom skit i tejpen försök gör nåt själv jag tog en dremel o slipade spår i kanten av vad som skulle ha varit nätskärningen

2011-09-21 @ 20:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0