Handkikare




När jag är ute i skog och mark brukar jag ofta ha med mig en bössa eller en kamera, i vissa fall både bössa och kamera. Om jag jagar med hagelbössa har jag ju inget kikarsikte att använda och på de korta skotthållen det kan tänkas bli behövs inget kikarsikte. Detsamma gäller ju i och för sig även vid jakt med kameran. När jag är ute och jagar med ett kulvapen är det dock andra lagar som gäller då avstånden till det skjutbara kan bli betydligt längre och då blir det ju även svårare att både artbestämma och se könsskillnader på djuren.


Oavsett vad jag är ute i för syfte när jag rör mig i naturen så har jag alltid en handkikare med mig. Handkikaren gör att jag på ett enklare vis kan finna djur som jag eventuellt skulle ha stött enbart på grund av att jag inte såg djuret innan djuret såg mig. Jag kan enkelt spana av större områden utan att behöva använda kikarsiktet på bössan som i många fall gör att jag röjer mig själv genom större rörelser än om jag enbart använder handkikaren.

En kikare är ett redskap som aldrig kan vara värd mer än sitt pris, dock mindre. Slipningen av linser och precis montering kan absolut inte göras utan att arbetet för varje moment skapar en extra kostnad. Därför kan kikare vara riktigt dyra och vi måste sätta gränsen för vad vi rent ekonomiskt kan lägga på en bra kikare.

Ljusinsläppet i en kikare är av stor betydelse. Det är framför allt följande saker som avgör hur ljusstark en kikare är:

Objektivets diameter: stor lins ger mycket ljus.

Förstoring: högre förstoring ger mörkare bild.

Det är dels kombinationen ytbehandling och linsernas ytfinish.

Antalet övergångar från ljus till glas och glas till ljus.


Höga förstoringar kräver större linser vilket vanligen ger större och tyngre kikare.


Eftersom utbudet av både bra och dåliga kikare är lika stort som antalet användningsområden och storlek på folks plånböcker är det lönlöst att rekommendera en viss kikare som ska kunna passa alla. Vissa har en strikt budget och somliga har en plånbok av hästhandlarmodell där priset på kvalité inte längre mäts i pengavärde.

Det jag dock anser är att man ska se sig om på marknaden och jämföra några olika kikare i en prisklassen man tycker sig ha råd med. Man ska även känna att man orkar bära med sig kikaren under den tiden man vistas i skogen utan att tröttna på att bära den. Kikaren som jag använder får med lätthet plats i en benficka i mina byxor och den känns bekväm att ha hängande runt halsen. Att ha kikaren liggandes i ryggsäcken är för mig inget alternativ då det blir ännu bökigare att få fram kikaren än att använda kikarsiktet på bössan.

Använd google och sök information om vad andra tycker om kikaren som just du är intresserad av innan du slår till och kanske gör en affär som du sen ångrar. Fråga även dina vänner och be att få testa deras kikare under en dag och försök då även jämföra några olika i olika prisklasser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0